Gyerek a TV előtt – Erre a 3 dologra figyeljünk rajzfilmválasztásnál
Gyerek a TV előtt – Erre a 3 dologra figyeljünk rajzfilmválasztásnál
Amióta létezik film- és játékgyártás, a filmiparnak mindig hatalmas befolyása volt a játékpiacra, és vice versa a játékok is befolyásolták a filmipart – gondoljunk csak a Lego kalandra vagy a Barbie filmre. Sőt van úgy, hogy magában a játéktípusban is megjelenik az épp aktuális sikermozi tematikája, ilyen a Star Wars Lego, a Lego Ninjago , a Lego Disney Princess szériák. A gyerekek imádják ezeket a filmeket, és a belőlük készült játékokat, és talán azt még jobban, amikor régi kedvenc játékuk megelevenedik a filmvásznon. De biztos jó nekik, ha ennyi animációs- és rajzfilmet látnak? Nem veszi ez tőlük épp a játék élményét?
Hallgassuk vagy nézzük?
Bizonyára te is tudod a választ: hallgassuk. A szakértők szerint a fantázia, a képi gondolkodás fejlődésének tekintetében mindenképp a mesék hallgatása az egyedüli üdvözítő út. Azonban az animációs filmeknek is vannak pozitív hatásai:
- fejlődik a gyermek és a szülő közti kapcsolat, miközben együtt nézik a filmet
- a rajzfilmeknek erős szórakoztató tulajdonságuk van
- nagy az edukációs szerepük
- inspirálhatják a gyerekeket
- az akció dús rajzfilmek energiával töltik el a gyerekeket
- a vicces rajzfilmek megnevettetik őket
Mire figyeljünk rajzfilmválasztásnál:
#1. Nem baj, ha megjelenik a gonosz, ha az legyőzhető
Sokan azt mondják, egy mesében nincs helye a gonosznak, pedig ez egyáltalán nem így van. Rengeteg szorongás, félelem jeleníthető meg a mesei gonosszal, de csak akkor válhat szerepe jótékony hatásúvá, ha a hős sikeresen megküzd vele, mint Hupikék Törpikék Hókuszpókkal, vagy esetleg kiderül róla, hogy valójában nem is olyan gonosz, mint a Golden Globe díjas Gru c. vígjátékban a minyonok vezére, Gru. Az is fontos, hogy ne legyen túl félelmetes a gonosz a kinézete, vagyis pont olyan legyen, ami megfelel a gyerek korának, és amit magától is képes lenne elképzelni. Ennek eldöntése persze nem olyan könnyű, a Disney Hófehérkéjéből a Gonosz boszorkány vagy a Csipkerózsikából a gonosz Tündérkirálynő, Demóna alakja
határeset óvodáskorban.
#2. A rajzfilm ne töltse be a baby sitter szerepét
Azaz a gyerekek ne csak azért nézzenek animációs filmeket, hogy végre nyugalom legyen (bár olykor-olykor lehetnek kivételes esetek, amikor tényleg nagyon fáradtak, betegek vagyunk, hogy velük foglalkozzunk). Ha pedig megnézte a filmet, mindig beszéljük meg vele a látottakat, dolgozzuk fel együtt a mesét és annak tanulságait. Lehet, hogy számunkra teljesen evidens például, hogy a Jégvarázsban a tanulság az, hogy a szeretet az, ami felolvasztja az embert a jégvarázsból, nem biztos, hogy a mellettünk ülő is érti az üzenetet. A rajzfilmek karaktereiből ma már számtalan játék készül, amelyek lehetőséget adnak a látottak szerepjátékban való feldolgozására, a történet továbbszövésére, kreatív és újszerű befejezések kigondolására, teljesen más mesék kitalálására.
#3. Legyen mondanivaló
Nem baj, ha a rajfilm felnőtt ízlésünknek kicsit szirupos és gügyögő, ha van üzenete. Persze sokkal jobb, ha a gyerek találkozik a filmben olyan alapvető készségekkel rendelkező figurákkal, amelyek mintaadók lehetnek a számára, mint például a különleges problémamegoldó képességekkel és készségekkel rendelkező 10 éves Ryder nevű kisfiú és kutyákból álló csapata a Mancs őrjáratban.
A rajz-és animációs filmeknek tehát ugyanúgy megvannak a pozitív és negatív hatásai is. Megfelelő kontrollal és az egyensúly megtalálásával a gyerekek részesülhetnek mindabból a jóból, amit a képernyőn megjelenő mese közvetíthet a számukra.
Nektek melyik a kedvenc animációs filmetek?