Magyar kultúra napja sokszínűen! – A játékos megismerés a kulcs
Magyar kultúra napja sokszínűen! – A játékos megismerés a kulcs
A magyar kultúra napját 1989 óta ünnepeljük január 22-én, annak emlékére, hogy Kölcsey Ferenc 1823-ban ezen a napon tisztázta le Csekén a Himnusz kéziratát. Ez a nap alkalmat ad arra, hogy nagyobb figyelmet szenteljünk hagyományainknak, gyökereinknek, és játékos módon gyerekeinket is beavassuk ebbe. Hogyan tegyük ezt meg anélkül, hogy a gyerekek ne érezzék letudnivaló, unalmas kényszernek? Összeszedtünk néhány rendhagyó tippet, melyek túlmutatnak a szokásos műveltségi feladatokon, unalmas előadásokon, összepárosító játékokon:
Mondjunk minél több népmesét
A népmesék nem különösképp gyerekeknek íródtak, inkább a felnőttek világának dolgairól szóltak, a napi élet kérdéseire adtak választ, mégis a gyerekek rengeteget profitálhatnak belőlük, és ami a legjobb, mindig a saját szintjüknek megfelelően értelmezik a mesét, vagyis nincs olyan, hogy ez vagy az a népmese még túl korai lenne a számukra. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek pont úgy fogják elképzelni a vasorrú bábát, ahogy azt az ő belső képeik engedni nekik, vagyis nem lesz számukra túl ijesztő az adott mesei elem. (Ezért is kell óvakodnunk attól, hogy túlillusztrált meséket adjunk a kezükbe, hiszen akkor olyan meglévő képi megjelenítésekkel is találkozhatnak, amelyekre még nem érettek, melyekre még nincsenek felkészülve.) A népmesék hallgatása közben a gyerekek maguk teremtik meg azt a világot, amiben a történet játszódik, fejlődik képalkotó képességük és fantáziájuk, megnyugtatja őket anya hangja, és az a legtöbb népmesére jellemző forgatókönyv, hogy a dolgok – ha teszünk értük – rendeződnek, és megkapjuk érte a jutalmat. Persze érdemes saját koruknak megfelelő népmeséket választanunk: óvodáskor előtt jöhetnek az állatmesék, később az egyszerűbb tündérmesék. A népmesék a lehető legjobb eszközök arra, hogy a gyerekek megismerjék saját kultúrájuk jelképeit, gondolkodásmódját.
Nagyobbakkal, kisiskolásokkal akár saját meséket is kitalálhatunk, vagy a meglévőket írhatjuk át, gyúrhatjuk egybe. Erre remek eszköz a sztorikocka, melynek oldalain pici szimbólumok segítenek egy szabadon folyó történet következő fordulatának fantáziadús kitalálásában.
Magyar kultúra izgalmasan!
A megfigyelőkészség, a koncentráció és a memória edzésén kívül az 5 éves kortól játszható Brainbox egy olyan szórakoztató játék, amely megtanítja a gyerekeket érzelmeik megfelelő kifejezésére és kezelésére a játékban való győzelem és veszteség által; megmutatja, hogyan gondolkozzanak kritikusan egy problémán, és oldják meg azt; csökkenti a stresszt a nevetés segítségével; teljesen új megközelítést nyújt a tanuláshoz, újfajta tanulási stratégiát kínál;
ösztönzi a kommunikációt, növeli a szókincset; megerősíti a családi kötelékeket a közös játék során. A Brainbox Magyarország pedig mindezeken kívül játékos formában segít bővíteni hazánkról szerzett ismereteinket! A Brainbox felismerte, hogy a legjobban akkor fejleszthető egy készség, ha olyan témák segítségével gyakorolhatják a gyerekek, amelyek iránt érdeklődést mutatnak, azonban általa a „nemszeretem” tantárgyak is megkedvelhetőek, hiszen a gyerekek játékos formában találkoznak például saját kultúrájukkal. A játék lényege a következő: mindössze 10 másodperced van, hogy minél több részletet megfigyelj és megjegyezz a kihúzott kártyán szereplő képről. Ha letelt az idő, dobj egyet a dobókockával, és válaszolj a kockán szereplő sorszám szerinti kérdésre. A tét: elég jó megfigyelő vagy-e ahhoz, hogy helyesen válaszolj?
A kamaszokra is gondoltunk
Oké, oké, de mit tegyek, ha a kamasz gyerekemet már nem foglalja le mindez? Erre is van ötletünk: a Magyarország Kvíz egy kommunikációs műveltségi társasjáték, melynek új javított kiadásában 220 kártyán 1100 kérdés vár megválaszolásra a magyar történelem, irodalom, zene, földrajz, sport és művészet témakörökben. A jó válaszokért korongot kapunk, és az nyer, aki a legtöbb korongot gyűjti. A kvízt akár 16-an is játszhatják, ezért a kamaszok a baráti társaságukkal vagy akár a suliban is kipróbálhatják.
Ti megemlékeztek otthon a magyar kultúra napjáról, vagy a feladatot inkább az ovikra, sulikra bízzátok?