Játékos fejlesztés a nyári szünet alatt is - 5 tipp, hogyan vedd rá az olvasásra a gyermeked
Játékos fejlesztés a nyári szünet alatt is - 5 tipp, hogyan vedd rá az olvasásra a gyermeked
Kutatások szerint megakadályozhatjuk a nyári tudásveszteségeket, ha bevonjuk a gyerekeket a nyári olvasásba, matematikai játékokba és gyakorlati STEM tevékenységekbe. Az előnyök azon múlnak, hogy a gyerekek számára mindez tényleg szórakoztató-e.
Rendszeres gyakorlás nélkül az új készségek és ismeretek elhalványulnak
ezt rengeteg iskoláskorú gyerek szülője tapasztalja meg a nyári szünet alatt. A jelenséget már számos országban dokumentálták, mondhatni univerzális. A tanulmányok azt mutatják, hogy a gyerekek az iskolai évben elért matematikai eredményeik 20-25 százalékát elveszíthetik, de visszaléphet a fejlődésük a nyelvtudás terén is – ideértve az olvasási, írási és helyesírási készséget, igaz ezen képességek csökkenése talán kevésbé drámai, mint a matematikai képesség elvesztése.
A jelenség hátterében valószínűleg a „használd, vagy elrozsdásodik” elve áll
A nyár folyamán a gyerekek nagyobb valószínűséggel folytatják az olvasást, viszont kevesebb eséllyel gyakorolják a matematikai készségeket. Ha szeretnénk a tudásveszteséget csökkenti, talán a legrosszabb, amit tehetünk, ha a nyarat strukturált, tanulási idővé alakítjuk. Inkább törekedjünk arra, hogy a tanulás észrevétlenül, szórakoztatóan történjen meg a vakáció alatt. Íme, néhány tipp az olvasási készség játékos szinten tartásához:
Kezdjünk nyári olvasási programot olyan olvasmányokkal, amelyek érdeklik
A nyári olvasás fontos, de nem mindig fejleszti a készséget, ha a téma nem érdekes, a szöveg pedig nem jelent némi kihívást a gyerekek számára. Egy tanulmány szerint például a nyári olvasásnak gyakran meglepő módon nincs hatása a gyerek műveltségére. Hogy miért? A kutatásban résztvevő gyerekeknek a saját könyvüket kellett választaniuk, ők pedig következetesen olyan olvasmányok mellett tették le a voksukat, amelyek túl könnyűek voltak a számukra. Tehát a könyvek kiválasztásakor alapvető fontosságú, hogy a gyerek izgatott legyen a tartalom miatt, de a szöveg fejlessze készségeit, tartalmazzon új szavakat, szófordulatokat, bonyolultabb mondatokat, történetszövést a számára.
Utazzunk múzeumokba, állatkertbe, természetvédelmi helyekre
A gyerekek többet megtanulhatnak ezekből a tapasztalatokból, mint akármelyik könyvből, főleg ha a szülők segítenek értelmezni a látottakat. A kihelyezett táblák is jó olvasnivalót szolgáltatnak a gyerekeknek, és a szülőknek is segítenek a tudásszerzésben és megosztásban. Miután távozunk, segíthetünk megszilárdítani a tudását egyrészt azzal, ha beszélgetünk az élményekről, vagy olyan tematikus olvasmányt választunk, amelynek segítségével tovább bővítheti ismereteit az adott témában.
Olvasás kihívás
Pár szülővel összefogva vagy a tanár segítségével rendezhetünk olvasási versenyt is a gyerekek között. A verseny során mindenki vezessen naplót az olvasottakról, az iskola megkezdésekor a diákok pedig kinyomtathatják, és megmutathatják egymásnak, mit olvastak a nyár folyamán. Azok, akik elkészítették a naplót, jutalmul pizza- vagy fagylaltpartin vehetnek részt.
„Ejtsd csapdába”
Tele van könyvvel a lakás, mégsem érdeklődnek a gyerekek? Tegyük az olvasnivalókat olyan helyekre, ahol a gyerekek unatkozni, ejtőzni szoktak, vagy tegyük lehetővé a könyvekhez való hozzáférést az autóban, fürdőszobában is, bármilyen olyan helyszínen, ahol unatkozni szoktak. Távolítsuk el a zavaró tényezőket is, amelyek megakadályozzák őket az olvasásban. Ilyenek a mobilok, elektromos kütyük – kiküszöbölni ezeket persze nem lehet, de csökkenthetjük az ingert, és kínálhatunk helyettük könyvet alternatívaként.
Ne csak mesékben, regényekben gondolkozzatok
Az olvasás az olvasás, legyen szó könyvről, magazinról vagy egy film feliratairól. Még az audiókönyvek is megkövetelik a történet követését. Az iskolai év folyamán a gyerekek által olvasott könyvek nagy részét a tanárok határozzák meg. A nyár az az időszak, amikor az olvasásnak szórakoztatónak és lazának kell lennie. Ösztönző erővel hat, ha a gyerek azt látja, mi magunk is olvasunk, és olyan témákat választunk, amelyek valóban érdekelnek. Ha így teszünk, egy idő után be fog épülni, hogy az olvasás családi érték.
Ti mit olvastok a nyári szünet alatt?