Helló suli! – Tippek a zökkenőmentes visszaszokáshoz az iskolapadba
Helló suli! – Tippek a zökkenőmentes visszaszokáshoz az iskolapadba
Amint véget ér a nyár, és kinyitják kapuikat az iskolák, a legtöbb családban nehézséget okozhat visszatérni a tanév rendes ütemtervének ritmusához – különösen most, hogy a gyerekek tavasz óta nem jártak iskolába. Új tanárok, új barátok, talán még új iskola is – ez mind új gondokat is teremt az életünkben. A zökkenőmentes visszaszokás trükkje annyira nem bonyolult: sok múlik az előre tervezésen, a gyerekek lelki felkészítésén.
Ezekkel a tippekkel nemcsak megkönnyíted gyereked számára az iskolakezdést, de saját stresszedet is tudod csökkenteni.
Készüljetek fel mentálisan
- Állítsátok vissza a szokásos alvási ritmust az iskolai időre. Állítsunk be egy értesítést harminc perccel a lefekvés előtt, és legyenek újra rutinjaink. Távolítsuk el a kütyüket a gyerekszobából, hogy a gyerekek csak az alvásra koncentrálhassanak. Már holnaptól kezdjük is el!
- Beszéljétek meg, mi várható az iskola első napján, hogy a gyerekek felkészültnek érezhessék magukat. Beszéljünk arról is, milyen kihívások várnak rájuk az évben. Legyen lehetőségük a gyerekeknek arra, hogy elmondják az iskolával kapcsolatos aggodalmaikat. Az Iskolás vagyok! szerepjátékkal eljátszhatjátok, hogy milyen iskolásnak lenni: összeállíthatjátok a saját órarendeteket, kioszthatjátok a füzeteket, feladatokat oldhattok meg önállóan és csoportban, tarthattok egymásnak tanórákat. Miközben a gyerekek a szerepjátékon keresztül szórakozva beletanulnak az iskolai teendőkbe, fejlődnek is mindazok a készségeik és a feladatrutinjuk, amelyek az első-második osztályban a legfontosabbak: a térbeli tájékozódás, a hangok elkülönítése, a mennyiségek ismerete, a környezetünk jellemzőinek felismerése, a kis- és nagymozgások koordinációja.
- Beszéljétek meg nyitottan, milyen érzésekkel várják a gyerekek az iskolát, vannak-e félelmeik az évkezdéssel kapcsolatban, éreznek-e szomorúságot, hogy vége van a nyárnak.
- Kérjük meg a gyerekeket arra, hogy tűzzenek ki reális célokat az új tanévre például azzal kapcsolatban, mennyi könyvet szeretnének idén elolvasni, vagy melyik tantárgyból javítanának. Legyen egy jutalmazási rendszerünk arra az esetre, amikor a gyerekek teljesítik ezeket a célokat.
Legyenek ütemterveitek
- Hagyjuk, hogy a gyerekek válasszanak egy tervezőt, vagy ütemezési eszközt, amelyet izgatottan használhatnak.
- Készítsünk családi naptárat, amely nyomon követi minden családtag tevékenységeit, kötelezettségeit.
- Gondoskodjunk az iskola előtti és utáni órák, foglalkozások, szakkörök beütemezéséről is, hogy elkerüljük a gyerekek megterhelését.
- Készítsünk egy listát az iskola utáni szórakoztató tevékenységekről, játékokról is.
Vásároljunk iskolai kellékeket és felszereléseket
- A rohanás elkerülésének érdekében már most vásároljuk meg a szükséges felszerelést és ruhákat. Ha szeretnénk elkerülni a tömeget – már csak egészségügyi szempontból is – érdemes élnünk az online vásárlás lehetőségével is. A Játéktengernél is körbenézhetnek online, például ezek között a Crayola termékek között!
- Szortírozzuk ki együtt a ruhásszekrényt, a kinőtt holmikat adományozzuk el.
- Készítsünk listát, milyen könyvekre, technológiai eszközökre és kellékekre lesz a gyerekeknek szükségük.
- Készítsünk leltárt a tavalyi iskolai kellékekből is, mielőtt feleslegesen vásárolnánk újakat.
- Vonjuk be a gyerekeket is a tanszerek vásárlásába, hagyjuk meg nekik a választás lehetőségét.
- Cseréljük le a régi hátizsákokat erős, ergonomikus és gyerekbarát változatra.
Maradjon időnk a szórakozásra is
- Legyen minden nap „családi időnk”, amit együtt töltünk, és amihez ragaszkodunk.
- Hagyjunk időt mindig a játéknak is, hiszen az iskolakezdés idején könnyen abba a hibába eshetünk, hogy a gyerekek minden szabadidejét be akarjuk osztani, és nem hagyunk időt nekik arra, hogy a szabad játékban feltalálhassák magukat. Pedig az iskolán túl leginkább a szabadjáték tanítja meg a gyerekeinket a nagybetűs élet szabályaira.
Plusz egy tipp: Főzükk be a nyarat!
Mindenki szereti a nyár kincseit egy üvegbe zárni, igaz, többünknek inkább a finom gyümölcsök befőzése jut elsőre eszébe a „nyárbefőttről”. Pedig az emlékeinket is bedunsztolhatjuk télire, és egy szomorkásabb hideg este elő is vehetjük ezeket nosztalgiázni. Rakhatunk bele fotókat, emlékek leírásait, szuveníreket, képeslapot – bármit, amiről ez a nyár fog eszünkbe jutni.
Nektek hogy megy a visszaszokás a suliba? Elkezdtétek már?