A játék a legbiztonságosabb tér a felelősségtudat kialakulásához
A játék a legbiztonságosabb tér a felelősségtudat kialakulásához
A felelősséget idővel minden gyereknek meg kell tanulnia. Ha ennek kialakulásában segítünk neki, abban is támogatjuk, hogy teljes mértékben kihasználja lehetőségeit az életben. A felelősség magában foglalja a döntések meghozatalát, a bizalmat, a tettei következményeinek vállalását – legyen az jó vagy rossz. A felelősségvállalás segíthet gyermekednek abban, hogy fontosnak érezze magát, és hozzájáruljon a család életéhez. A legjobb, ha szülőként is felelősségteljesen viselkedünk, mert nagy valószínűséggel a gyerekünk is így cselekszik majd, ugyanakkor számos módon tudjuk őt felelősségteljes életre tanítani. Ebben a játék kiemelt jelentőségű.
Minden életkorban más dolgokért vagyunk képesek felelősséget vállalni. Ez a lista a teljesség igénye nélkül mutat néhány példát arra, hogy ideális esetben miért tud felelősséggel tartozni, miben tud dönteni, és mi az, amit már önállóan (maximum a mi támogató jelenlétünkkel) el tud végezni a gyermekünk az adott életkorban.
Kisgyermekkor
- Segítséggel eltakarítani, ha valamit kiborítottak.
- Segítséggel eldönteni, mit kell viselni évszakok szerint
- Az ennivaló mennyisége az általunk biztosított egészséges választékból, saját kézzel enni.
- Egy mese kiválasztása az közös olvasáshoz, játékok kiválasztása, illetve megosztása másokkal.
- Mikor kell használni a bilit, vagyis a saját testük jelzéseit megismerni.
Óvodáskor
- Saját ruháik, szobájuk rendben tartása.
- Kivel és mikor szeretne játszani.
- Részt akar-e venni különféle közösségi eseményeken (kivéve a családi rendezvényeket).
Kisiskoláskor
- Hogyan hordja a haját.
- Egyszerű házimunkák a ház körül.
- A zsebpénz elköltése.
- A hátizsák előkészítése előző este.
- Szabad idő eltöltése.
- Milyen sportot szeretne űzni, milyen különórára akar járni.
Prepubertás kor (10-12 éves)
- Az uzsonna becsomagolása.
- Önápolás: köröm, haj, stb.
- Barátaival lógni délután néhány órát a szülő tudomásával.
- Bizonyos szabályok keretében egyedül maradni pár órára a lakásban.
Kamaszkor (13-15 éves)
- Órára felébredni reggel.
- Önállóan közlekedni
- Moziba menni a barátokkal.
- Saját kiadásaik beosztása.
Hozzájárulás a nagyobb jóhoz
A kisgyerekek életében eljön a pillanat, amikor lassan látniuk kell, nemcsak körülöttük forog a világ, ők valami nagyobbnak a részei, cselekedeteik pedig másokra is hatással vannak. Ismerjünk el minden olyan magatartást, amikor a gyerekünk valami jót tesz. Ahogy a gyerekek cseperednek, hozzájárulásaik növekednek akár a háztartáson belül, akár azon kívül. Meg kell tanulniuk az öngondoskodást, illetve a családi jóléthez való hozzájárulást is. Kutatások szerint a ház körül segítséget nyújtó gyerekek nagyobb valószínűséggel kínálnak segítséget más helyzetekben is. A felelősség kialakulása nem megy egyik napról a másikra, de az életkornak megfelelően lehetnek bizonyos elvárásaink. Kisgyerekünket megkérhetjük például arra, hogy terítésnél a szalvétát ők helyezzék az asztalra, az ötévesek pedig már segíthetnek a kutya gondozásában is. Mindig hívjuk meg és hatalmazzuk fel a gyerekeket ezekre a tevékenységekre, soha ne keltsünk benne bűntudatot, vagy adjunk neki az életkoránál nagyobb terheket.
A felelősségérzet biztonságos játékhelyzetben bontakozik ki
Az életben talán az egyik legnehezebb dolog, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, miért tudunk, és miért nem tudunk még felelősséget vállalni. Sokszor túl nagy felelősséget vállalhatunk felnőttként is valakiért vagy valamiért, ezért fontos, hogy a felelősséget gyerekkorban biztonságos közegben tanulhassuk, amiben nincs akkora tétje, ha valamiről mégsem sikerült gondoskodnunk. A játék erre remek közeg, hiszen mindennemű súlyosabb következmény nélkül érezhetnek rá a gyerekek a felelősségvállalás ízére. A gyerekek kisgyerekkorban a szüleiktől függenek, azonban a játék során végre a kezükbe vehetik az irányítást, ők választják meg, mi történjen, de még valódi felelősség nélkül. Játék során a gyerekek eljátszhatnak a gondolattal, hogy hatással van másokra az, ahogyan cselekszenek, de ez még olyan keretek között történik, amiből nem lehet valódi baj. Akár egy sima társasjáték során is gyakorolják a döntéshozatalt és annak következményeit; az itt megtanult felelősségtudatot aztán a való életbe is átültetik.
Bár minden játékban megtapasztalhatja a gyerek saját cselekvőképességét és ráhatását a dolgokra, vannak olyan játékok, amelyek kifejezetten arra a célra készültek, hogy ezeket a képességeket erősítsék a gyerekekben. Ilyenek a My Fairy Garden játékok is, amelyek lehetőséget teremtenek arra, hogy a gyerekek egy egészen új és biztonságos szinten fedezhessék fel a természetet, rácsodálkozzanak a növekvő növényekre, és olyan csodálatos élő minikerteket, fantáziavilágokat alkothassanak már 4 éves koruktól, amelyekre méltán büszkék lehetnek. Első kézből tapasztalhatják meg, mi történik, ha rendszeresen locsolják a kertet, és mi történik, ha nem. Játékos formában szerezhetnek tapasztalatokat arról, hogy a náluk törékenyebbek, gyengébbek ápolásra, gondozásra szorulnak. A növények gondozásánál azonban annyiban többet nyújt ez a játék, hogy a fantáziát is fejleszti, hiszen a My Fairy Garden Tündérkertek kis lakói olyan fantázialények, amelyek gyarapítják a gyerekek képzeletét, és lehetővé teszik, hogy különféle történeteket, meséket játsszanak el velük. A tündérekkel való szerepjátékok során a gyerekek képzeletük segítségével eljátszhatják, játékos formában újraalkothatják életük konfliktusait, kapcsolatait, így kijátsszák magukból a feszültségeket, csökkentik a negatív élményekhez fűződő szorongást.