2021. június 7.

Flow-élmény gyerekkorban? Minőségi játékkal segítsd ezt az örömteli állapotot!

Flow-élmény gyerekkorban? Minőségi játékkal segítsd ezt az örömteli állapotot!

 

A szülői élet egyik öröme, amikor gyerekeink teljesen elmerülnek abban, amit csinálnak. A pszichológusok ezt a flow, vagyis az áramlás állapotának nevezik, amit minőségi játékokkal, például az új Loopy Looperrel idézhetünk elő a gyerekekben.

Biztosan hallottál már a flow-, vagyis áramlatélményről, de mit is jelent pontosan? A magyar pszichológus, Csíkszentmihályi Mihály szerint a flow-élmény jellemzője egy magasabb tudatállapot megtapasztalása, a felfedezés öröme, a kreativitás szárnyalása által. Ezt általában különböző célzott cselekvések hozzák létre, ám éppúgy bekövetkezhet spontán, megfelelő feltételek jelenléte mellett. Más szóval: a flow egy mentális állapot, amely során egy tevékenységet végző személy teljesen elmerül az összpontosításban, teljes részvétellel benne van a folyamatban, amit nagyon élvez. Lényegében „felszívódik” abban, amit csinál. Az áramlatélmény rengeteg kutatás témája volt már, és a pszichológusok arra jutottak, hogy akkor jelentkezik, amikor az adott tevékenységet szenvedélyesen élvezzük. Akár órákra is belefeledkezhetünk a dologba anélkül, hogy észrevennénk az idő múlását.

 

A kisgyerekeknek még rengeteg részük van a flow-élményben, főként a strukturálatlan játékidő alatt. Miközben például megalkotják színlelt világukat, például „főznek” a homokozóban, erődöt építenek vagy magasra lendülnek a hintán, örömöt élnek meg, és elrohan az idő. A kisgyerekek szakértők, hogyan kell boldognak lenni, ám ahogy múlik az idő, nekik is egyre kevesebb részük lesz az áramlatélményben a sok feladat miatt. Ha volna egy grafikonunk, ami megmutatja, hogy mennyi időt töltünk áramlásban, akkor ez egy nagyon meredeken lefelé irányuló lejtő lenne a kor előrehaladtával.

 

 

A flowhoz vezető tevékenységek gyakran gyermekközpontúak, vagyis a gyerekek maguk választják ki a számukra értelmes tevékenységet. Ez motiválja őket a tanulásra, mert az adott tevékenységben a tapasztalat kedvéért vesznek részt, és nem azért, mert a végén valamiféle jutalomra számítanak. Ez a különbség a belső és a külső motiváció között. Amikor a gyerekek belülről motiváltak, akkor élvezik a tevékenységet, ezzel szemben a külső motiváció akkor következik be, amikor a gyerekek a jutalomszerzés vagy a büntetés elkerülése érdekében végeznek egy feladatot.

 

Mikor vagyunk flowban?

  • A kontroll érzése, amikor a gyerek irányítja a játékot.
  • Könnyedség és figyelemre méltó magas szintű koncentráció.
  • Egyensúlyban van a kihívás és a készség szintje a feladat elvégzéséhez.
 

 

 

Egy új játék, a Loopy Lopper mindhárom flow-feltételnek megfelel! A Loopy Looper pörgetése „zen élményt” nyújt, koncentrálttá tesz, felszabadítja a kreatív energiákat. A Loopy Lopper Flow tökéletesen alkalmas egy zen pörgetési élmény eléréséhez. A gyerekek olyan lassan pörgethetik, ahogyan csak akarják, időt szánva arra, hogy átérezzék a golyó áramlását a Loopy Looperben. Ideális olyan pillanatokhoz, amikor a koncentráció növelésére van szükség. A Hoop egy kombinált Loopy Looper, amely klasszikus pörgetőként használható, amikor a koncentráció növelésére van szükség, vagy ha szórakoztató kosárdobásra vágyik a gyerek, vagyis a kettő az egyben Loopy Looper megduplázza a szórakozást. Ideális mindazoknak, akik olyan gyors kihívást keresnek, amit a tenyerükön hordozhatnak. Az Edge egy olyan Loopy Looper, amely szakít a megszokásokkal.  A golyó kizárólag a centrifugális erő segítségével tapad a sínhez, így amíg a gyerekek fenntartják a megfelelő sebességet, a golyó folyamatosan kering. Végül a Jump ügyes pörgetést igényel, mert a golyónak át kell ugrania egy résen.

 

Így segítheted még a flow élményt

 

  • Mondjunk igent, amikor csak lehetséges: Természetesen sok dologban kell nemet mondanunk, főleg, ha a biztonságról, egészségről van szó, de megnézhetjük az igent mondó lehetőségeket is. Például, hagyjuk, hogy maga válassza meg saját ruháit, még ha nem is illenek össze a darabok. Mondjuk igent az egészséges ételekre. Ha lehetőséget adunk nekik értelmes döntések meghozatalára, hozzájárulunk az önbecsüléséhez, az autonómia érzéséhez.
  • Hagyjuk, hogy megszervezzen egy kirándulást. Például az állatkertben hagyjuk, hogy ő vállalja az irányítást, vezessen végig a kerten.
  • Figyeljük meg, mit szeret: Odavan a sütésért? Adjunk esélyt neki a vacsora készítésére, az aprításra, előkészületekre, a mérésre. Nézzünk főzős videókat, könyveket.
  • Tegyük fel a kérdéseket: Miért rajonganak a gyerekek? Mikor látjuk őket flow állapotban? Mit szerettek fiatalabb korukban csinálni? Minél több lehetőséget adunk nekik a felfedezésre, annál biztosabb, hogy részük lesz az örömteli áramlat-élményben.

 

A te gyereked miben szeret elmerülni a legjobban?